Throwback Thursday - Citroën 2CV - AutoTrack Blog
Citroën 2CV

Throwback Thursday – Citroën 2CV

14 September 2017
0 reacties
264

In dit onderdeel willen wij graag een auto belichten die sommigen onder ons inmiddels vergeten zijn maar die bij anderen mooie herinneringen oproept. Maak vandaag kennis met de Citroën 2CV.

Marktonderzoek van Michelin
Toen in de jaren dertig Michelin het bijna failliete Citroën overnam, besloten zij onmiddellijk te starten met marktonderzoek. Hieruit komt duidelijk naar voor dat een groot deel van de Franse bevolking in een landelijke omgeving woont en niet genoeg geld heeft om een auto te kopen. De ontwerpers van Michelin en Citroën gingen dus in het geheim aan de slag met het ontwerpen van een auto om deze doelgroep te bereiken. Ideaal gezien moest de auto 4 mensen en 50 kilogram landbouwmateriaal kunnen vervoeren. De auto moest goedkoop en makkelijk in onderhoud zijn en moest zijn mannetje staan op de onverharde landweggetjes.

Klaar voor de show
In 1939 is het, na jaren research en vele prototypes later, tijd om de Citroën 2CV voor het eerst te tonen aan het grote publiek op het ‘Salon de l’Auto’ in oktober 1939. De brochures lagen klaar, de voorbereidingen waren in volle gang voor de officiële introductie. Eén maand voor de show breekt echter Wereldoorlog Twee uit en annuleert men het Salon de l’Auto. De lancering van de CV2 wordt stopgezet.

Tweede Wereldoorlog legt ontwikkelingen stil

Om te vermijden dat de plannen van de 2CV in handen komen van de Nazi’s, beslissen Michelin en Citroën om het project strikt geheim te houden. De prototypes worden vernietigd of begraven op geheime locaties. De ontwikkelaars houden zich tijdens de oorlogsjaren bezig met het herontwerpen en aanpassen de designs. Zo kan op 7 oktober 1948 dan eindelijk de 2CV voorgesteld worden aan pers en publiek.

Heropbouw begint
De eerste 2CV werd in 1948 geleverd met een 375 cc benzinemotor: een luchtgekoelde kopklepmotor met twee cilinders in boxer-opstelling. De auto had een topsnelheid van 65 kilometer per uur. De meest recente 2CV’s hadden een 652 cc motorblok met elektronische ontsteking. Ondanks de kritiek van de pers op de 2CV, stroomden de bestellingen bij Citroën binnen. Zoals het onderzoek in de jaren ’30 al aantoonde was er grote nood aan een goedkope en robuuste auto, er ontstond dus al snel een wachtlijst van 3 jaar!

2CV houdt het 42 jaar lang vol

In de decennia die volgen blijft de Citroën 2CV een succes en krijgt het model diverse upgrades en verbeteringen. Er komen er ook een aantal zustermodellen op de markt zoals de Dyane en Méhari. Uiteindelijk stopt na 42 jaar in 1990 de productie; de vraag naar meer snelheid en veiligheid doen hem de das om. Wanneer de laatste 2CV van de band rolt in de Mangualde-fabriek in Portugal staat de teller verkochte exemplaren op 5.114.940.

Collectief geheugen
Ondanks dat je steeds minder 2CV’tjes op de weg ziet, kunnen we toch stellen dat weinigen onder ons deze auto reeds vergeten zijn. Net zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Kever is dit een auto die in ons collectief geheugen zit (en daar hopelijk nog lang blijft)! Eendjes spotten? Je vindt ze hier!

0 reacties

Reageer hier

Je e-mailadres wordt niet getoond


Daarom koop je een occasion bij AutoTrack

Bij AutoTrack vind je al meer dan 15 jaar het meest betrouwbare occasionaanbod van Nederland!

  • Kwaliteit van occasions staat centraal. Daarom controleren wij al het aanbod.
  • Onze auto’s staan bij bijna 4.000 autobedrijven. Een nieuwe auto of occasion kopen kan dus altijd dicht bij huis.
  • Verkoop jouw auto als particuliere aanbieder, of vraag een inruilvoorstel aan.
  • Wij hebben alle beschikbare autodetails en je kunt onze CARFAX voertuighistorierapporten downloaden.
  • Niet alleen voor een nieuwe of tweedehands auto, maar ook voor verzekeringen en financieringen kun je bij ons terecht.