Het zit ‘m in de naam! - AutoTrack Blog
merknamen

Het zit ‘m in de naam!

25 July 2017
0 reacties
684

Volvo, Mercedes-Benz, Ford; we zien en horen deze merken dagelijks maar ken jij de oorsprong van deze merknamen? We zochten het uit en verzamelden de leukste in onze blog!

Familieaangelegenheid

Soms hoef je het helemaal niet ver te zoeken; namen als Henry Ford, Enzo Ferrari, Ferruccio Lamborghini en Soichiro Honda doen bij iedereen onmiddellijk een belletje rinkelen. Ze gaven hun naam dan ook aan enkele van de bekendste automerken ter wereld.

Sommigen gingen iets creatiever te werk in hun zoektocht naar een geschikte naam, de link met de familie is echter nog steeds aanwezig.

Zo koos de familie Toyoda voor Toyota als merknaam. Waarom werd die D een T? In het Japanse schrift heb je 9 penstroken nodig om de naam Toyoda te schrijven; Toyota zijn slechts 8 penstroken. In de Japanse cultuur is 8 een geluksnummer en 9 een ongeluksnummer; men wou het lot niet tarten!

Combinaties maken

We gaan een stapje verder in ‘creatief met namen’. Vaak is de merknaam een samenstelling van twee namen: zo is Alfa Romeo een combinatie van de bedrijfsnaam Anonima Lombarda Fabbrica Automobili en Nicola Romeo, die het bedrijf in 1915 kocht.  Aston Martin is dan weer een samenstelling tussen Aston Hill races en Lionel Martin, oprichter van het bedrijf.

Waarschijnlijk dé bekendste combinatie van allen: Mercedes-Benz. Benz is een verwijzing naar Karl Benz, uitvinder van de eerste benzine motor.  Mercedes is afkomstig van autoconstructeur Daimler; begin vorige eeuw brachten zij hun eerste moderne auto’s op markt en kozen hierbij als modelnaam Mercedes, naar de dochter van ondernemer Emil Jellinek. Toen in 1926 Daimler en Benz fuseerden koos men voor de naam Mercedes-Benz.

Doordenkertjes

Bij sommige merken is het een stuk lastiger om de oorsprong te achterhalen, enkele leuke voorbeelden zijn:

Subaru: De Japanse naam van het sterrenbeeld Pleiades. De zes sterren in het sterrenbeeld verwijzen naar de zes bedrijven die aan de oorsprong stonden van moederbedrijf Fuji Heavy Industries en zijn ook zichtbaar in het logo van Subaru

Volvo: Dit is afkomstig van het Latijnse werkwoord volvere. Volvo betekent letterlijk “ik rol”

Audi: Toen August Horsch in 1909 zijn eerste bedrijf August Horsch & Co in onvrede verliet, richtte hij een tweede automerk op. De rechten op zijn familienaam had hij echter niet meer, daarom koos hij voor een slimme vertaling van Horsch. Horsch is Duits voor “luister”, dus August Horsch koos voor de Latijnse variant “audi”

0 reacties

Reageer hier

Je e-mailadres wordt niet getoond


Daarom koop je een occasion bij AutoTrack

Bij AutoTrack vind je al meer dan 15 jaar het meest betrouwbare occasionaanbod van Nederland!

  • Kwaliteit van occasions staat centraal. Daarom controleren wij al het aanbod.
  • Onze auto’s staan bij bijna 4.000 autobedrijven. Een nieuwe auto of occasion kopen kan dus altijd dicht bij huis.
  • Verkoop jouw auto als particuliere aanbieder, of vraag een inruilvoorstel aan.
  • Wij hebben alle beschikbare autodetails en je kunt onze CARFAX voertuighistorierapporten downloaden.
  • Niet alleen voor een nieuwe of tweedehands auto, maar ook voor verzekeringen en financieringen kun je bij ons terecht.