Nissan - AutoTrack Blog
Nissan

Nissan

5 December 2017
0 reacties
58

Nissan is een Japans automerk. Het bedrijf begon zijn activiteiten aanvankelijk onder een andere naam: Datsun.

Datsun was bezig met de ontwikkeling, productie en verkoop van auto’s. Eigenlijk waren het voornamelijk tamelijk eenvoudige huis,- tuin- en keukenauto’s als de Cherry en Sunny. Ze waren eenvoudig, betaalbaar en betrouwbaar. Mede vanwege het wat gezapige imago wordt het merk omgezet naar Nissan in 1981. Het zou even duren, maar in 1986 wordt de laatste officiële Datsun gebouwd. In het begin is het overigens alleen een naamsverandering, de meeste modellen (Micra, Sunny, Bluebird) blijven gewoon in productie.

Datsun Bluebird

In de jaren ’90 moest Nissan gaan werken om dat imago om te buigen. Het begint al meteen goed, want de Nissan Micra wordt in 1992 Auto van het Jaar. Het is de eerste keer dat een Japanse auto die titel binnensleept. De Micra blijkt bovengemiddeld slim te zijn ontworpen. Ondanks dat het een compact autootje is, passen personen van bovengemiddeld Europees formaat er prima in. De 1.0 en 1.3 benzinemotoren zijn niet overbemeten, maar leveren dankzij multikleps-technologie toch meer dan voldoende vermogen. De auto is niet alleen met Europa in het achterhoofd ontworpen, maar wordt er ook gebouwd (Sunderland, Engeland). De eerste generatie Nissan Micra zou tot 2002 in productie blijven.

Nissan Micra

Halverwege de jaren ’90 had Nissan een breed modelgamma. Naast de gangbare modellen (Micra, Almera, Primera, Maxima) waren er MPV’s (Prairie, Serena), terreinwagens (Terrano II, Patrol GR) en zelfs een range met sportwagens (100NX, 200SX en 300ZX). Dat waren de Nissans voor Europa, want voor Amerika had men een andere modellenlijn en voor Japan eveneens. Bijna alle auto’s staan op een uniek platform en er waren door de productontwikkelingsafdelingen enorm veel kosten gemaakt. In de jaren ’90 kwam het veel voor dat merken werden overgenomen of gingen fuseren. In 1999 volgde Nissan deze trend door een alliantie aan te gaan met Renault. Nissan was ijzersterk in Japan en Noord-Amerika, Renault juist in Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Door deze samenwerking konden Renault en Nissan elkaar aanvullen en de kosten delen.

Renault Nissan

De eerste Nissan die gebouwd wordt onder de nieuwe Renault-Nissan vlag is de nieuwe Primera (in 2002), die ook in Engeland gebouwd wordt. De auto deelt zijn techniek voor een groot gedeelte met de Renault Laguna. De Primera was leverbaar als sedan, liftback of stationwagon. De auto wordt speciaal aangepast voor de Europese markt, maar is niet erg succesvol. Dat had niet zozeer te maken met dat het een slechte auto was, maar Nissan merkte dat de interesse in dit segment afnam en dat de consument graag een compacte crossover wenste. Nissan maakte de boude stap om de Almera en Primera niet te voorzien van een opvolger, maar te vervangen door een compacte MPV en crossover.

Nissan Note

Zo wordt de Nissan Almera indirect opgevolgd door de Nissan Note. Deze compacte MPV deelt zijn techniek met de Renault Modus en is gericht op de klanten die vooral een praktische auto met een hoge instap willen. Het interieur is ruim en handig in te delen. De Note is leverbaar met diverse benzinemotoren en zelfs een diesel (van Renault). Maar de grootste hit was de Qashqai in 2006. De Nissan Qashqai was een crossover, qua formaat tussen de Almera en Primera in. Ondanks het stoere voorkomen was het geen terreinwaardige auto, ook al was vierwielaandrijving eventueel leverbaar. Deze combinatie van een stoer uiterlijk met praktische eigenschappen zou het recept worden voor succes voor vele andere merken.

Nissan Qashqai

Een andere stap waarmee Nissan de enthousiasteling wil aanspreken is Nismo. Van oudsher (sinds 1987) is Nismo verantwoordelijk voor de after-market tuning van de Skyline GT-R en diverse raceauto’s. Ook in Europa worden nu producten van Nismo alsmede complete auto’s verkocht. Het begon met de exotische 370Z Nismo en GT-R Nismo, raszuivere sportwagens met een navenant prijskaartje. De Nismo behandeling is simpel maar effectief: meer vermogen, meer koppel, betere wegligging en betere remmen. Dat alles gaat getooid met een uitbundige bodykit, spoilers en grote velgen. Deze modellen laten er geen twijfel over bestaan: dit zijn snelle auto’s.

Nismo Pulsar - Juke - GT-R - 370Z

Naast Nismo lanceert Nissan nog twee nieuwe merken. De eerste is een luxemerk: Infiniti. Dit merk was al langer leverbaar in de Verenigde Staten. Infiniti verhoudt zich tot Nissan zoals Lexus zich tot Toyota verhoudt. Vanaf 2008 is het mogelijk om ook een Infiniti in Europa te bestellen. De range modellen bestaat uit sedans, coupé’s en SUV’s uit het hogere segment. De merknaam krijgt een boost door het Formule 1 team van Red Bull te sponsoren, terwijl dat team eigenlijk rijdt met Renault motoren. Ondanks het grote succes in de F1 en de exposure, is Infiniti nog niet zo heel succesvol als zijn Duitse tegenstrevers. Dat heeft mede te maken met de traditionele wensen van de Europese clientèle die gaat shoppen in dit segment.

Infiniti

Een ander aspect van het automobiele spectrum wordt door Nissan niet genegeerd: de elektrische auto. Nissan is één van de eerste merken die met een volledig functionerende elektrische auto op de markt komt, de Leaf. De Nissan Leaf is een vijfdeurs hatchback en heeft de meeste nadelen van elektrische auto’s aangepakt. Zo is de actieradius redelijk goed, de prijs is acceptabel en de prestaties zijn heel behoorlijk voor dit type auto. Ook wordt de Leaf, net als andere Nissans, geleverd met 3 jaar fabrieksgarantie. Met de Leaf is de drempel om over te stappen naar een elektrische auto lager dan ooit. Voor transport- en taxibedrijven komt Nissan in 2014 met eveneens een elektrisch alternatief, de e-Evalia.

Nissan Leaf

De synergie tussen Renault en Nissan wordt voortgezet. Zo is de Micra technisch nauw verwant aan de Renault Clio. De samenwerking werkt ook de andere kant op. Renault heeft geen aantrekkelijke crossovers in het gamma, maar op basis van de tweede generatie Qashqai bouwt Renault de Kadjar. In 2016 voegt de Renault-Nissan alliantie het eveneens Japanse en noodlijdende merk Mitsubishi toe aan de merkenportfolio. Maar daarmee is de groei qua merken nog niet tot een einde gekomen. In de constant veranderende markt ziet Nissan markt voor een submerk ónder Nissan. Dacia bleek een goede zet te zijn geweest voor Renault, dus krijgt Nissan ook zijn eigen budgetmerk: Datsun. Zo is de cirkel uiteindelijk weer rond.

0 reacties

Reageer hier

Je e-mailadres wordt niet getoond


Daarom koop je een occasion bij AutoTrack

Bij AutoTrack vind je al meer dan 15 jaar het meest betrouwbare occasionaanbod van Nederland!

  • Kwaliteit van occasions staat centraal. Daarom controleren wij al het aanbod.
  • Onze auto’s staan bij bijna 4.000 autobedrijven. Een nieuwe auto of occasion kopen kan dus altijd dicht bij huis.
  • Verkoop jouw auto als particuliere aanbieder, of vraag een inruilvoorstel aan.
  • Wij hebben alle beschikbare autodetails en je kunt onze CARFAX voertuighistorierapporten downloaden.
  • Niet alleen voor een nieuwe of tweedehands auto, maar ook voor verzekeringen en financieringen kun je bij ons terecht.